سفارش تبلیغ
صبا ویژن





























تکتم

  • اجرای الگوی نیروی انسانی و تعیین نیازهای نیروی انسانی حوزه ها، واحدها و مراکز و تهیه برنامه تامین نیازها، با توجه به برنامه و بودجه مصوب و در قالب اعتبارات تخصیص یافته.
  • اجرای سیاست های مربوط به تامین و تعدیل نیروی انسانی و ارائه روش های مناسب جهت تحقق مطلوب سیاست های مذکور با توجه به میزان بازنشستگی و نیز ظرفیت ها و امکانات منابع عرضه نیروی کار.
  • بهره گیری از روش های مناسب جهت جذب شناسایی منابع عرضه کار و جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مربوط به امکانات دانشگاه ها و مراکز آموزشی برای جذب نیروی کار متخصص و اقدام در جهت جذب نیروهای مذکور از طریق معرفی مشاغل و امکانات سازمان.
  • طراحی و تهیه آزمون های عمومی استخدام و نیز آزمون های تخصصی با همکاری و مشارکت حوزه های تخصصی و برگزاری آزمون های استخدامی در تهران و مراکز شهرستان ها.
  • اجرای کلیه مراحل و تشریفات ضروری برای استخدام پذیرفته شدگان سازمان.
  • اجرای امور مربوط به تامین نیازهای نیروی انسانی سازمان از طریق کارکنان موجود با استفاده از برنامه های جابجایی و نقل و انتقالات و تغییر شغل.
  • همکاری با حوزه معاونت آموزشی سازمان در اجرای برنامه آموزش عمومی و توجیهی کارکنان جدید.
  • همکاری و ارتباط مستمر و منظم با کمیته های تخصصی در ارتباط با بررسی و تایید صلاحیت های تخصصی و حرفه ای داوطلبان استخدام و تغییر شغل و نیز ایجاد هماهنگی در نحوه کار و تصمیمات کمیته های مذکور.
  • همکاری با هیات مرکزی و هسته گزینش درباره بررسی صلاحیت های افراد به هنگام ورود به خدمت سازمان یا تغییر شغل و یا تغییر وضعیت استخدامی.
  • اجرای نظام حقوق و دستمزد و نظام های ارزشیابی مشاغل و پرداخت و صدور احکام حقوق و مزایای کارکنان .
  • صدور احکام ترفیع حقوقی و شغلی کارکنان بر اساس مقررات و مصوبات ابلاغ شده.
  • اجرای نظام های اصلی و فرعی پرداخت حقوق و مزایا و ارزیابی حقوق و دستمزد و مزایای کارکنان در چارچوب نظام ها و مقررات مصوب و صدور احکام حقوق و مزایا.
  • اجرای برنامه ترفیعات سالانه و نیز تعیین موعد ترفیع شغلی کارکنان و صدور احکام ترفیعات در چارچوب ضوابط و مقررات مصوب.
  •  انعکاس مشکلات اجرایی نظام های موجود و پیشنهاد راه حل مناسب.
  • اجرای برنامه ها و مصوبات سازمان در زمینه روابط و منابعات کارکنان سازمان، حضور و غیاب و تایید و گواهی انجام کار و اجرای مقررات مربوط به استفاده کارکنان از مرخصی ها.
  • اجرای نظام های مربوط به برخورداری کارکنان از مزایای بهداشتی و درمانی و کمک های نقدی و غیر نقدی.
  • ابلاغ و اجرای آراء و احکام هیات بدوی و تجدید نظر رسیدگی به تخلفات اداری .
  • اجرای تصمیمات سازمان در زمینه خروج کارکنان از خدمت سازمان به دلایل و جهات مقرر در مقررات مصوب.
  • تهیه و تنظیم، طبقه بندی و نگهداری کلیه اطلاعات مربوط به احوال شخصی، شغلی و اداری کارکنان مشاغل و عایله تحت تکفل آنان جهت اجرای نظام های خدمات اداری،‌ پرسنلی و درمانی و ارائه اطلاعات لازم به مقام های مجاز.
  • بهره گیری از نظام های اطلاعاتی مدیریت و نگهداری و بهره برداری از بایگانی پرسنلی مرکزی سازمان

نوشته شده در یکشنبه 90/10/4ساعت 8:17 عصر توسط فاطمه عسگری نظرات ( ) |

 

مدیریت مدرسه محور از دیدگاه امور اداری و مالی مدیریت مدرسه محور مفهومی بسیار سیال است که متفکران و سیاست گذاران آموزش و پرورش به تناسب شرایط محیطی و ویژگی های هر کشور از آن برداشت های متفاوتی دارند. نکته مشترک در تمامی این برداشت ها انتقال قدرت تصمیم گیری از یک قدرت مرکزی به یک مدرسه است، که در تعریف های گسترده تر دامنه واگذاری قدرت به زمینه های برنامه درسی، کارکنان، امکانات کالبدی و تأمین منابع مالی کشیده می شود. این مفهوم از طرف دیگر با شکل های متنوع تمرکز زدایی در آ موزش رابطه نزدیک دارد.

از نظر مفهومی، مدیریت مدرسه محور، نوعی از ساختارهای مدیریتی جایگزین و رسمی و نوعی از تمرکززدایی است که مدارس را به عنوان واحد اصلی اصلاحات تلقی می کند و بر توزیع محدود مسئولیت تصمیم گیری به عنوان اصلی ترین ابزار ایجاد اصلاحات مداوم تاکید دارد. مدیریت خود گردان شیوه ای است برای ایجاد مسئولیت در مدارس درخصوص آنچه که در واحدهای تحت اختیار آنان برای کودکان اتفاق می افتد. این مفهوم حاکی از آن است که وقتی مدرسه، مسئول تدوین برنامه های آموزشی برای رفع نیازهای کودکان شود، آشنایی کارکنان مدرسه از دانش آموزان و نیازهای آنان موجب تدوین برنامه های مستدل تری خواهد گردید.

در مدیریت  مدرسه محور ، مدرسه محور همه تصمیم گیری ها ست وسازمان اداری آموزش وپرورش هیچ نوع دخالتی دراداره امور ندارد در این مدارس تصمیم گیری مشارکتی تمام کارکنان مدرسه صورت می گیرد . این نوع مدرسه  به صورت خودگردانی اداره می شود دراین نوع مدرسه  ، بیشترین تفویض اختیار انجام می شود .

همواره به این نکته مهم باید توجه کرد که مدیریت مدرسه محور هنگامی موفق می شود که وزارت آموزش و پرورش بتواند در سطح ملی ساز و کارهای مناسب و ظرفیت تشکیلاتی و سازمانی کافی برای راهبری و تحقق هدف ها وراهبردهای ملی و جلوگیری از تشدید اختلاف سطح بین مناطق و مدارس، فراهم آورد. معنای واقعی مدیریت مدرسه محور تفویض قدرت واقعی به مدرسه در زمینه انتخاب و ترکیب کارکنان و به کارگیری یک بودجه کا ملا غیرمتمرکز است، اما این کار باید بر قانون و مقرراتی مبتنی باشد که نخست در قالب یک چارچوب مورد تفاهم ملی انتخاب برنامه درسی را به جوامع محلی واگذار کند و به همراه آن چارچوب مستحکم و شفافی برای پاسخ گویی و حسابرسی مدارس و مقامات محلی برقرار سازد.

 از لوازم کار مدیریت مدرسه محور برقراری استاندارد برای دانش آموز، معلم و عملکرد مدرسه و منطقه است. تدوین و طراحی  ابزارهای معتبر برای اندازه گیری عملکرد مدرسه هم برای برقراری انگیزه و هم برای ارزشیابی شیوه های مدیریت لازم است.

در دهه 1370 و آغاز دهه 1380 چهار تجربه عمده در زمینه تمرکززدایی و مدیریت مدرسه محور در کشور طراحی و به اجرا گذاشته شده است. عبارتند از: 1) اجازه تأسیس مدارس غیرانتفاعی، 2) تأسیس شوراهای آموزش و پرورش استان، شهرستان و منطقه، 3) ایجاد مدارس نمونه مردمی که جای خود را در سال 1377 به طرح ارایه خدمات آموزشی و پرورشی فوق برنامه در مدارس دولتی داد، و 4) تشکیل سازمان آموزش و پرورش استان ها.

 وظیفه جدید نهادهای ستاد وزارت آموزش و پرورش، در برنامه تمرکززدایی و استقرار نظام مدیریت مبتنی بر مدرسه شناسایی شیوه ها و تجربه های موجود در این زمینه و ابداع شیوه های جدید و ترویج و آموزش آن در بعد آزمایشی دریک یا چند منطقه و سپس اشاعه و تبلیغ آن در سایر مناطق است. هر برنامه ای به فراهم آوردن نیروی کارشناسی متبحر و انتخاب سازماندهی و شیوه مدیریت امور مالی و اداری متناسب برای آن وابسته است.

 در آخر باید گفت مدیریت مدرسه محور به خودی خود یک هدف نیست، بلکه ابزار ارزشمندی برای دستیابی به توانایی ها و مشارکت بیشتر افراد سهیم در مدرسه است. این الگو با تأکید بر تواناسازی و ارتقای سطح مهارت ها و توانمندی های تمام عوامل فعال در مدرسه، به ویژه مدیران و معلمان، آنان را برای تلاش در عرصه مشارکتی بر می انگیزد. این تلاش مستلزم تعامل مستمر تمام عناصر ذی نفع در مدرسه است


نوشته شده در یکشنبه 90/10/4ساعت 8:4 عصر توسط فاطمه عسگری نظرات ( ) |


Design By : Pichak